Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Głogowie działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2021 r., poz. 306. z późniejszymi zmianami);
-
zarządzenia nr 9 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 kwietnia 2022 r.
w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. Min. Rolnictwa i Rozwoju Wsi poz.11); -
statutu Powiatowemu Inspektoratowi Weterynarii w Głogowie nadanego zarządzeniem nr 256/2010 Głównego Lekarza Weterynarii z dnia
23 grudnia 2010 r.; - niniejszego Regulaminu.
§ 2.1.Regulamin Organizacyjny, zwanym dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację i tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Głogowie
oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład Inspektoratu.
-
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- powiecie – należy przez to rozumieć powiat głogowski;
- Powiatowym Lekarzu – należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii w Głogowie;
- Inspektoracie– należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Głogowie;
- komórkach organizacyjnych– należy przez to rozumieć pracownię, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy określone w § 6 ust. 3 i ust. 4 Regulaminu;
- kierowniku – należy przez to rozumieć osobę kierującą pracownią, zespołem, a w przypadku zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt oraz zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz i utylizacji koordynatorów – starszych inspektorów weterynarii, a w razie ich braku inspektorów weterynaryjnych.
§ 3.1. Inspektoratem kieruje Powiatowy Lekarz.
-
Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza:
- wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej;
- jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022r. poz. 1634 z późn.zm.);
- wynikających z odrębnych ustaw.
- Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.
- Terenem działania Inspektoratu jest obszar powiatu;
- Siedziba Inspektoratu mieści się w Głogowie ul. Sikorskiego 45, 67-200 Głogów.
Rozdział 2
Organizacja Inspektoratu
§ 4.1. Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy, kierują kierownicy.
-
Realizację zadań zespołów, o których mowa w § 11 i §12 koordynują wyznaczeni przez Powiatowego Lekarza starsi inspektorzy weterynaryjni,
a w razie ich braku, wyznaczeni przez Powiatowego Lekarza inspektorzy weterynaryjni. - Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1 do Regulaminu.
Rozdział 3
Zasady realizacji zadań i kierowania pracą Inspektoratu
§ 5.1. Powiatowy Lekarz wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Powiatowego Lekarza.
-
Do kompetencji Powiatowego Lekarza należy w szczególności:
-
zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, nadzorowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi
i pozabudżetowymi; - reprezentowanie Inspektoratu na zewnątrz, występowanie z wnioskami, projektami i opiniami wyrażającymi stanowisko Inspektoratu oraz składanie innych oświadczeń woli w sprawach Inspektoratu;
-
wykonywanie obowiązków i uprawnień zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu, zgodnie z przepisami prawa pracy i przepisami odrębnymi,
w tym ustalanie zakresów czynności pracowników Inspektoratu; -
udzielanie pisemnych upoważnień do wykonywania określonych czynności
lub podpisywania pism oraz pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych; - zapewnienie funkcjonowania adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej;
-
zapewnienie przestrzegania ładu i porządku, przepisów przeciwpożarowych
oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Inspektoracie; - wydawanie aktów prawa wewnętrznego.
-
zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, nadzorowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi
§ 6.1. W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza działalnością Inspektoratu kieruje Zastępca Powiatowego Lekarza.
-
W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza
i jego Zastępcy działalnością Inspektoratu kieruje pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza pracownik. -
Powiatowemu Lekarzowi bezpośrednio podlega:
- zespół do spraw zdrowia i ochrony zwierząt;
- zespół do spraw finansowo – księgowych;
- zespół do spraw administracyjnych;
- samodzielne stanowisko do spraw obsługi prawnej.
-
Zastępcy Powiatowego Lekarza bezpośrednio podlega:
- zespół do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz i utylizacji;
- pracownia badania mięsa na obecność włośni.
§ 7.1. Kierownicy odpowiadają za:
- należyte zorganizowanie pracy zespołu i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa;
- porządek i dyscyplinę pracy;
- merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.
-
Kierownicy dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników kierowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Powiatowemu Lekarzowi
do zatwierdzenia.
§ 8.1. Projekty pism, dokumentów, umów, porozumień, decyzji administracyjnych
i aktów prawnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, z której zakresem działania związane jest pismo,
akt prawny, dokument, porozumienie, decyzja administracyjna.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.
-
Projekty aktów prawa wewnętrznego, decyzji administracyjnych, umów, porozumień oraz pism procesowych, powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą;
- kierownika zespołu, z którego zakresem działania związany jest akt;
- Głównego Księgowego - w przypadku, gdy treść aktu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe;
- radcę prawnego pod względem formalnoprawnym i redakcyjnym.
-
Projekty innych pism i dokumentów powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą;
- kierownika komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument;
- Głównego Księgowego - w przypadku, gdy treść pisma czy dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.
-
Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:
- Powiatowy Lekarz lub jego Zastępca lub osoba, o której mowa w § 6 ust. 2, oraz
- Główny Księgowy lub jego Zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności, pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza.
-
Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę,
a także za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.
§ 9. Pracownicy Inspektoratu podpisują pisma, decyzje (w tym decyzje administracyjne) i inne dokumenty w sprawach, do załatwienia których zostali imiennie upoważnieni przez Powiatowego Lekarza.
§ 10.1. Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik nr 2 do Regulaminu.
- Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu ustala w drodze instrukcji kancelaryjnej Powiatowy Lekarz.
Rozdział 4
Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych
§ 11. Do zadań zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt należy w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z:
- zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt i chorób odzwierzęcych podlegających obowiązkowi zwalczania,
- rejestracją chorób zakaźnych zwierząt,
- monitorowaniem chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych podlegających obowiązkowi monitorowania oraz związanej z nimi oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u zwierząt,
- transportem zwierząt i ich skupem oraz obrotem zwierzętami w kraju i z zagranicą,
- organizowaniem lub urządzania targów, spędów i wystaw zwierząt i innych miejsc gromadzenia zwierząt,
- działalnością schronisk dla zwierząt,
- grzebaniem lub spalaniem zwłok zwierzęcych i ich części,
- hodowlą zwierząt laboratoryjnych,
- ochroną zwierząt,
- przestrzeganiem wymagań weterynaryjnych przy utrzymywaniu zwierząt gospodarskich, dzikich utrzymywanych jak zwierzęta gospodarskie, utrzymywanych do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych, hodowli i utrzymywania zwierząt w ogrodach zoologicznych oraz na wystawach i pokazach zwierząt egzotycznych,
- sporządzaniem dokumentacji merytorycznej dotyczącej planowania i wydatkowania środków z dotacji na dofinansowanie kosztów zwalczania chorób zakaźnych zwierząt i chorób odzwierzęcych podlegających obowiązkowi zwalczania, w tym na odszkodowania, zapomogi i nagrody, zadania wynikające z planów gotowości zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, badania kontrolne zakażeń zwierząt oraz badania laboratoryjne,
- działalnością podmiotów sektora akwakultury,
- prowadzeniem zakładów drobiu,
- produkcją, pozyskiwaniem, konserwacją, obróbką, przechowywaniem i wprowadzaniem do obrotu lub wykorzystywaniem materiału biologicznego,
- nadzorem nad zdrowiem zwierząt przeznaczonych do rozrodu oraz nad jakością zdrowotną materiału biologicznego, jaj wylęgowych drobiu i produktów akwakultury,
- działaniem punktów kopulacyjnych,
- nadzorem nad przestrzeganiem zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz ich przemieszczaniem,
- nadzorem nad utrzymywaniem, hodowlą, prowadzeniem ewidencji zwierząt doświadczalnych w jednostkach doświadczalnych, hodowlanych i u dostawców,
- nadzorem nad siecią wymiany informacji służących do kontroli przemieszczania towarów z i do krajów członkowskich Unii Europejskiej,
- kontrolą gospodarstw utrzymujących zwierzęta gospodarskie pod względem wymagań wzajemnej zgodności;
- opracowywanie planów kontroli problemowych oraz ich realizacja i prowadzenie kontroli doraźnych w zakresie właściwości zespołu;
-
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem na wniosek podmiotu ubiegającego się o pomoc finansową opinii, co do zgodności z warunkami weterynaryjnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć
i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej; - kontrola pracy wyznaczonych lekarzy weterynarii i personelu pomocniczego w zakresie działania zespołu, z uwzględnieniem prawidłowości wykonywanych czynności zleconych, sporządzanej dokumentacji, ilości i jakości wykorzystywanego sprzętu oraz preparatów diagnostycznych;
- prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad badaniami kontrolnymi zakażeń zwierząt, w tym opracowywanie harmonogramów badań kontrolnych dla lekarzy wyznaczonych;
- prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad prawidłowością przekazywania i przesyłania informacji w systemach informatycznych oraz nad zgodnością danych zamieszczanych w programach ze sprawozdawczością merytoryczną i finansową;
- prowadzenie wymiany informacji w ramach systemów informacji, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej;
- przygotowywanie i aktualizacja powiatowych planów gotowości zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
- przeprowadzanie szkoleń pracowników Inspektoratu oraz wyznaczonych lekarzy weterynarii w zakresie zadań zespołu;
- prowadzenie spraw związanych ze współpracą z organami innych inspekcji, służb, organizacji i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie zadań zespołu, w tym w szczególności z inspekcją sanitarną, inspekcją handlową artykułów rolno- spożywczych, inspekcją ochrony środowiska, zarządcami lub dzierżawcami obwodów łowieckich, starostwem powiatowym, urzędami gmin, policją;
- współpraca z Zakładem Higieny Weterynaryjnej Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii we Wrocławiu i innymi laboratoriami urzędowymi w zakresie zadań zespołu;
- prowadzenie dokumentacji i weryfikacja zapisów w rejestrach podmiotów zatwierdzonych i zarejestrowanych oraz aktualizacja rejestru nadzorowanych podmiotów;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, tworzenie planów, sprawozdań jakościowych, ilościowych i finansowych stanowiących część planów Inspektoratu oraz opisywanie faktur pod względem merytorycznym;
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza w I instancji w zakresie realizowanych zadań;
- przygotowywanie dokumentacji przekazywanej do organu II instancji w ramach prowadzonych postępowań odwoławczych i zażaleniowych;
- prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem skarg i wniosków z zakresu zadań zespołu;
- przygotowywanie projektów pism w zakresie zadań zespołu;
- sporządzanie sprawozdań w zakresie działań zespołu.
§ 12. Do zadań zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz i utylizacji należy w szczególności:
-
prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad:
- bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji,
- działalnością w ramach sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzenia zwierzęcego,
- produkcją produktów pochodzenia zwierzęcego i żywności zawierającej jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego znajdującej się w rolniczym handlu detalicznym,
- spełnianiem wymagań weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do wprowadzania na rynek,
- warunkami, trybem i zakresem prowadzenia kontroli wewnętrznej w podmiotach produkujących produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym wdrożeniem i realizacją przez te podmioty systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (system HACCP),
- sposobem znakowania i pakowania produktów pochodzenia zwierzęcego,
- wymaganiami weterynaryjnymi w zakresie przechowywania i transportu produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi,
- spełnianiem specyficznych wymagań weterynaryjnych państw trzecich nie należących do Unii Europejskiej przez podmioty uprawnione do eksportu na rynek tych państw oraz weryfikacja wniosków zakładów o zatwierdzenie do eksportu, w przypadku, jeżeli dane państwo trzecie uzależnia uzyskanie uprawnień do produkcji na rynek tego państwa od wyników kontroli przeprowadzonej przez właściwy organ tego państwa,
- badaniem zwierząt rzeźnych i mięsa, mięsa zwierząt łownych, i produktów rybołówstwa, mięczaków i skorupiaków, nadzorem nad prowadzeniem tego badania przez urzędowych lekarzy weterynarii, w tym sposobem sprawowania nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych w rzeźniach, badaniem przedubojowym i poubojowym, oceną mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w trakcie uboju, postępowaniem z mięsem niezdatnym do spożycia przez ludzi oraz sposobem prowadzenia wymaganej dokumentacji przez urzędowego lekarza weterynarii;
- przestrzeganiem wymagań weterynaryjnych podczas uboju przy produkcji mięsa przeznaczonego na użytek własny oraz podczas uboju z konieczności,
- zatwierdzaniem i rejestracją podmiotów zajmujących się produkcją produktów pochodzenia zwierzęcego,
- działaniami w przypadku stwierdzenia niezgodności z prawem żywnościowym oraz postępowaniami związanymi z nałożeniem administracyjnych kar pieniężnych oraz sankcjami wykroczeniowymi i karnymi wobec podmiotów zajmujących się produkcją produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi,
ł) prawidłowością przekazywania i przesyłania informacji w systemach informatycznych oraz nad zgodnością danych zamieszczanych w programach ze sprawozdawczością merytoryczną i finansową;
- określanie na podstawie analizy ryzyka częstotliwości kontroli urzędowych podmiotów zajmujących się produkcją produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi;
- wnioskowanie do Powiatowego Lekarza w kwestii obsady personalnej i podziału zadań dla urzędowych lekarzy weterynarii oraz personelu pomocniczego w zakresie badania zwierząt rzeźnych i mięsa oraz nadzoru nad produkcją produktów pochodzenia zwierzęcego;
- kontrola realizacji zadań urzędowych lekarzy weterynarii i personelu pomocniczego, z uwzględnieniem prawidłowości wykonywanych czynności zleconych, sporządzanej dokumentacji, ilości i jakości wykorzystywanego sprzętu oraz preparatów diagnostycznych;
- przeprowadzanie kontroli produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w trybie określonym przepisami o weterynaryjnej kontroli w handlu i wywozie produktów pochodzenia zwierzęcego;
- opracowywanie i koordynacja realizacji powiatowego rocznego programu badań kontrolnych obecności substancji niedozwolonych, biologicznych, chemicznych i produktów leczniczych u zwierząt i w żywności pochodzenia zwierzęcego oraz kontrola realizacji programu badań dioksyn, furanów, dioksynopodobnych bifenyli i niedioksynopodobnych ndl-PCB u zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego a także dokonywanie analizy ryzyka związanej z realizacją tego programu;
-
pobieranie próbek w zakresie urzędowych badań, w trybie przepisów dotyczących
- badania zwierząt rzeźnych i mięsa oraz nadzoru nad jakością zdrowotną produktów pochodzenia zwierzęcego,
- badań kontrolnych obecności substancji niedozwolonych, biologicznych, chemicznych i produktów leczniczych u zwierząt i w żywności pochodzenia zwierzęcego oraz kontrola realizacji programu badań dioksyn, furanów, dioksynopodobnych bifenyli i niedioksynopodobnych ndl-PCB u zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego;
- prowadzenie spraw w zakresie wydawania, odbioru, ewidencjonowania, przechowywania eksportowych i przedeksportowych świadectw urzędowych;
- przeprowadzanie weterynaryjnej kontroli w handlu i wywozie pasz i ubocznych produktów zwierzęcych oraz produktów pochodnych;
-
prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad:
- bezpieczeństwem pasz, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji,
-
spełnianiem wymagań weterynaryjnych dla pasz przeznaczonych
do wprowadzania na rynek, - warunkami, trybem i zakresem prowadzenia kontroli w podmiotach wytwarzających i wprowadzających do obrotu pasze, w tym wdrożeniem i realizacją przez te podmioty systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (system HACCP),
- sposobem pakowania i znakowania pasz,
- wytwarzaniem i stosowaniem pasz na własne potrzeby w gospodarstwach rolnych, przeznaczonych dla zwierząt, z których lub od których pozyskiwane są surowce do produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego wchodzących w łańcuch żywieniowy człowieka,
- wytwarzaniem, wprowadzaniem do obrotu lub stosowaniem w żywieniu zwierząt pasz, pasz leczniczych, pasz z materiałów genetycznie zmodyfikowanych i transgenicznym przemieszczaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego oraz stosowaniem w żywieniu zwierząt materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego,
- obrotem i stosowaniem nawozów organicznych oraz polepszaczy gleby;
- dokonywanie analizy ryzyka i oceny bezpieczeństwa produkcji i obrotu pasz;
- opracowywanie i realizacja rocznego planu kontroli w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych i produktów pochodnych;
- prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad zbieraniem, transportowaniem, przechowywaniem, operowaniem, przetwarzaniem oraz wykorzystywaniem lub usuwaniem ubocznych produktów zwierzęcych i produktów pochodnych, z uwzględnieniem weryfikacji, wdrożenia i realizacji systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli w nadzorowanych podmiotach (system HACCP);
- opracowywanie i realizacja rocznego programu badań kontrolnych obecności substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych i produktów leczniczych oraz skażeń promieniotwórczych w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt i w paszach oraz pobieranie próbek w zakresie badań kontrolnych;
- obsługa systemu RASFF w zakresie kompetencji działalności zespołu poprzez przyjmowanie informacji o niebezpiecznych paszach oraz ocena ryzyka i stopnia zagrożenia, a następnie przekazywanie tych informacji do punktu kierującego siecią systemu RASFF w Głównym Inspektoracie Weterynarii, za pośrednictwem Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii we Wrocławiu;
- prowadzenie wymiany informacji w ramach systemów informacji, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w tym systemu TRACES;
- opracowywanie planów kontroli planowanych oraz ich realizacja i prowadzenie kontroli doraźnych w zakresie zadań zespołu;
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem na wniosek podmiotu ubiegającego się o pomoc finansową opinii co do zgodności z warunkami weterynaryjnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej;
- prowadzenie spraw związanych ze współpracą z organami innych inspekcji, służb, organizacji i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie zadań zespołu, w tym w szczególności z inspekcją sanitarną, inspekcją handlową artykułów rolno- spożywczych, inspekcją ochrony środowiska, zarządcami lub dzierżawcami obwodów łowieckich, starostwem powiatowym, urzędami gmin, policją;
- współpraca z Zakładem Higieny Weterynaryjnej Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii we Wrocławiu i innymi laboratoriami urzędowymi w zakresie zadań zespołu;
- prowadzenie dokumentacji i weryfikacja zapisów w rejestrach podmiotów zatwierdzonych i zarejestrowanych oraz aktualizacja rejestru nadzorowanych podmiotów;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, tworzenie planów, sprawozdań jakościowych, ilościowych i finansowych stanowiących część planów Inspektoratu oraz opisywanie faktur pod względem merytorycznym;
- przeprowadzanie szkoleń pracowników Inspektoratu oraz wyznaczonych lekarzy weterynarii w zakresie zadań zespołu;
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza w I instancji w zakresie realizowanych zadań;
- przygotowywanie dokumentacji przekazywanej do organu II instancji w ramach prowadzonych postępowań odwoławczych i zażaleniowych;
- prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem skarg i wniosków z zakresu zadań;
- przygotowywanie projektów pism w zakresie zadań zespołu;
- sporządzanie sprawozdań w zakresie zadań zespołu.
§ 13.1. Do zadań zespołu do spraw finansowo – księgowych należy w szczególności:
-
prowadzenie rachunkowości Inspektoratu, która obejmuje:
- przyjęte zasady (politykę) rachunkowości,
- prowadzenie na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
- okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
- wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
- terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych, budżetowych lub innych sprawozdań określonych w odrębnych przepisach oraz wykazywanie w tych sprawozdaniach danych zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej,
- gromadzenie i przechowywanie dokumentów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą;
- przestrzeganie obowiązujących przepisów zawartych m.in. w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2021r. poz. 217 z późn.zm.);
- planowanie finansowe dochodów i wydatków budżetowych dla Inspektoratu, jako dysponenta środków budżetowych III stopnia;
- opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków dla Inspektoratu oraz zapotrzebowania środków finansowych na poszczególne okresy sprawozdawcze wraz z ich aktualizacją;
-
przygotowanie projektów zarządzeń Powiatowego Lekarza o zmianach
w planie finansowym wydatków w zakresie wynikającym z ustawy o finansach publicznych i rozporządzeń wykonawczych; - sporządzanie sprawozdawczości finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- sporządzanie sprawozdań dla Głównego Urzędu Statystycznego z zakresu spraw prowadzonych przez księgowość;
- administrowanie i kompleksowa obsługa Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR;
- prowadzenia płatności Inspektoratu wraz z kompleksową obsługą systemu bankowości elektronicznej „enbepe”;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi budżetowymi zgodnie z przepisami dotyczącymi budżetu państwa oraz innymi środkami będącymi w dyspozycji Inspektoratu;
- kontrolowanie zgodności wydatkowania środków finansowych z planem finansowym oraz ich klasyfikacja w układzie tradycyjnym i zadaniowym;
- dokonywanie kontroli prawidłowej realizacji dochodów i wydatków budżetowych;
- rozliczanie podróży służbowych pracowników;
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych oraz zgodności ich z planem finansowym wraz z ich dekretacją;
- zapewnienie kasowej obsługi Inspektoratu;
- przestrzeganie terminowego regulowania zobowiązań oraz odprowadzania na rachunek centralny zrealizowanych dochodów budżetowych Inspektoratu;
- prowadzenie spraw związanych z egzekucją należności pieniężnych Inspektoratu;
- opracowywanie okresowych analiz i ocen wykonania planu finansowego Inspektoratu;
- weryfikacja realizacji wydatków budżetowych w kontekście ich zgodności z ustawą budżetową, transzami rezerw celowych, układem wykonawczym;
- sporządzanie w uzgodnieniu z zespołami merytorycznymi i przekazywanie do jednostki nadrzędnej sprawozdań dotyczących kosztów w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, badań kontrolnych zakażeń zwierząt, w tym refundowanych przez Unię Europejską oraz badań monitoringowych pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt oraz produktach pochodzenia zwierzęcego;
- tworzenie we współpracy z innymi Zespołami planów, sprawozdań jakościowych i ilościowych oraz finansowych stanowiących cześć planów Inspektoratu;
- naliczanie wynagrodzeń osobowych i bezosobowych, sporządzanie listy płac oraz rozliczanie innych świadczeń pracowników;
- przygotowanie i prowadzenie dokumentacji ubezpieczeniowej i podatkowej Inspektoratu oraz rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędami Skarbowymi;
- sporządzanie okresowych i rocznych rozliczeń pracowników do celów podatkowych (PIT), i ubezpieczeń społecznych (RMUA);
- terminowe naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i Fundusz Pracy oraz zobowiązań podatkowych;
- prowadzenie obsługi finansowej i ewidencji księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- prowadzenie ewidencji składników majątku Inspektoratu, naliczanie amortyzacji środków trwałych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- przygotowanie i rozliczanie inwentaryzacji okresowej, zdawczo – odbiorczej, rocznej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej lub ilościowej materiałów;
- prowadzenie rejestracji dokumentów finansowo – księgowych wpływających do księgowości wraz z ich terminową realizacją;
- opisywanie faktur pod względem merytorycznym w zakresie zadań zespołu;
- archiwizacja dokumentacji w zakresie prowadzonych spraw;
- przygotowywanie projektów pism w zakresie zadań zespołu.
2. Główny Księgowy odpowiada w szczególności za przestrzeganie przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 sierpnia2009 r. o finansach publicznych i w ustawie
z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowościoraz za realizację następujących zadań w zakresie gospodarki finansowej Inspektoratu i w zakresie rachunkowości:
-
prowadzenie rachunkowości jednostki, która obejmuje:
- przyjęte zasady (politykę) rachunkowości,
- prowadzenie na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
- okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
- wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
- terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych, budżetowych lub innych sprawozdań określonych w odrębnych przepisach oraz wykazywanie w tych sprawozdaniach danych zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej,
- gromadzenie i przechowywanie dokumentów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
-
dokonywanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- przygotowywanie planów finansowych, innych planów i analiz makroekonomicznych gospodarki finansowej Inspektoratu.
§ 14. Do zadań zespołu do spraw administracyjnych należy w szczególności:
- prowadzenie sekretariatu Powiatowego Lekarza;
- przyjmowanie oraz wysyłanie korespondencji oraz przesyłek za pomocą poczty tradycyjnej oraz elektronicznej;
- obsługa łączy telefonicznych Inspektoratu;
- przyjmowanie interesantów, udzielanie informacji i kierowanie do właściwych komórek Inspektoratu;
- prowadzenie spraw związanych z naborem służby cywilnej oraz nawiązywaniem, trwaniem i rozwiązywaniem stosunków pracy;
- prowadzenie dokumentacji pracowniczej, akt osobowych pracowników i innych spraw związanych z zatrudnieniem;
- prowadzenie archiwum zakładowego, archiwizowanie dokumentacji i współpraca z Archiwum Państwowym w tym zakresie;
- prowadzenie spraw i dokumentacji związanych z BHP i badaniami okresowymi pracowników;
- prowadzenie spraw i dokumentacji związanych z zaopatrzeniem i wyposażeniem Inspektoratu;
- zaopatrzenie pracowników w odzież ochronną, roboczą, sprzęt i środki ochrony osobistej;
- administrowanie budynkami, mieniem i majątkiem Inspektoratu, właściwe jego zabezpieczenie i wykorzystanie;
- prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych;
- nadzorowanie remontu, modernizacji, konserwacji i prac budowlanych na terenie Inspektoratu;
- zabezpieczenie obiektów Inspektoratu przed kradzieżą, pożarem i innymi klęskami oraz utrzymywanie pomieszczeń i otoczenia w należytej czystości i porządku;
- prowadzenie spraw związanych z obsługą samochodów służbowych inspektoratu, w tym prowadzenie kart drogowych, ubezpieczeń komunikacyjnych, okresowych przeglądów technicznych, napraw i remontów samochodów;
- konserwacja, naprawy i remont sprzętu i aparatury;
- prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
- administrowanie systemami i siecią komputerową Inspektoratu oraz ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;
- kontrola i konserwacja sprzętu komputerowego oraz bieżące usuwanie usterek i naprawa sprzętu;
- obsługa strony internetowej Inspektoratu;
- sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości w zakresie prowadzonych spraw;
- archiwizacja dokumentacji w zakresie prowadzonych spraw;
- przygotowywanie projektów pism w zakresie zadań zespołu;
- wykonywanie innych zadań wynikających z odrębnych przepisów.
§ 15. Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw obsługi prawnej należy w szczególności:
- kontrola pod względem formalno-prawnym projektów aktów prawnych (decyzji, rozporządzeń i in.), wydawanych przez Powiatowego Lekarza;
- przygotowywanie projektów umów, pism i opinii w zakresie spraw związanych z organizacyjną działalnością inspektoratu;
- reprezentowanie Inspektoratu przed sądami administracyjnymi, sądami powszechnymi i organami egzekucyjnymi.
§ 16. Do zadań pracowni badania mięsa na obecność włośni w należy w szczególności:
- wykonywanie badań wykrywania larw włośni w mięsie metodą wytrawiania;
- prowadzenie działalności laboratoryjnej zgodnie z wymogami funkcjonowania w systemie jakości, poprzez wdrażanie, utrzymywanie i doskonalenie skuteczności tego systemu, w celu uzyskiwania rzetelnych, wiarygodnych i użytecznych wyników badań;
- realizacja programów potwierdzania ważności wyników badań w celu potwierdzania kompetencji oraz poprawności wykonywanych badań.
§ 17. Zasady realizacji polityki bezpieczeństwa w zakresie przetwarzania danych osobowych i wyznaczenia Administratora Bezpieczeństwa Informacji w Inspektoracie regulują odrębne zarządzenia Powiatowego Lekarza.
§ 18. Tryb pracy Inspektoratu określa szczegółowo regulamin pracy wprowadzony zarządzeniem Powiatowego Lekarza.
WYKAZ SYMBOLI KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
Komórka organizacyjna, stanowisko pracy |
Symbol |
|
Zespół ds. bezpieczeństwa żywności, pasz i utylizacji: - bezpieczeństwo żywności |
|
|
PIW - |
H |
|
- pasze, |
PIW - |
P |
- pasze lecznicze, |
PIW - |
F |
- utylizacja. |
PIW - |
U |
Zespół ds. zdrowia i ochrony zwierząt: |
|
|
- zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, |
PIW - |
Z |
- ochrona zdrowia zwierząt, |
PIW - |
AM |
- ochrona zwierząt. |
PIW - |
OH |
- obrót zwierzętami, |
PIW - |
N |
- higiena materiału biologicznego. |
PIW - |
MB |
Zespół ds. finansowo - księgowych |
PIW - |
E |
Zespół ds. administracyjnych: |
|
|
- organizacja i funkcjonowanie jednostki, |
PIW - |
OR |
- sprawy pracownicze. |
PIW - |
OS |
Samodzielne stanowisko do spraw obsługi prawnej |
PIW - |
L |
Pracownia badania mięsa na obecność włośni |
PIW - |
T |
Opublikował: Mariusz Zakrzewski
Publikacja dnia: 2025-03-07
Wersje archiwalne
Z dnia 2025-03-07 zmiana w dniu 2025-03-07 | opublikował Mariusz Zakrzewski
przyczyna zmiany: Dodanie WYKAZU SYMBOLI KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH